måndag 7 januari 2013

Söndagen i bilder

Hade en lugn söndag med hemmabestyr. Började dagen med en äggröra toppad med lite ost. 3 ägg, lite salt och peppar stekte jag i en hyfsad klick smör. Rörde runt och när det hela började stelna la jag på 3 skivor ost.


Lunchen blev ännu en kylskåpssafari ...
Hittade morötter, kokosmjölk och ett kycklingben. Det blev en god soppa på 1 lök, 4 morötter som kokas mjukt och mixas med kokosmjölk. Man kan smaksätta med buljong eller bara salt, peppar, spiskummin. Jag brukar först hälla av kokspadet men spara det och sedan mixa med kokosmjölk. Behövs det sedan spädas så gör jag det med kokspadet. Frökex till.


På eftermiddagen var vi hos våra kompisar som just varit i Indien i tre veckor. Ja, man kände sig lite blek ...
... jag tog med mig frökex och kunde njuta av goda ostar och grönsaker till teet. 





På kvällen lagade jag en pizza.

3 portioner

5 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 ½ dl vatten
1 ägg
2 dl riven ost (till pizzadegen)
1 liten gul lök
smör eller kokosolja att steka i
krossade tomater
100 g salami eller tunnt skivad chorizo
3 dl riven ost (till toppingen)
basilikablad
70 g rucola
vitkål med dessing
1 liten burk urkärnade svarta oliver

  • Sätt ugnen på 200°.
  • Blanda mandelmjöl, fiberhusk och bakpulver. Rör ner vatten, ägg och riven ost. Låt svälla i 10 minuter. 
  • Bred ut degen på en bakplåt klädd med bakplåtspapper. Gör antingen en stor eller flera små. Grädda i ugnen 10 minuter.
  • Hacka löken och fräs i smör eller kokosolja. Tillsätt krossade tomater och låt det puttra en stund. Mixa såsen med en mixerstav och smaka av med salt och peppar.
  • Bred ut tomatsåsen. Lägg ut salamin och den rivna osten. 
  • Grädda ytterligare 10 minuter.
  • Servera de nygräddade pizzorna med oliver, basilikablad och rucola- och vitkålssallad.   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar