lördag 26 januari 2013

Avokadofrossa

Avokado är en av mina absolut favoritgrönsaker. Eller är det en frukt? Vilket som, gott och nyttigt är det och den har en förmåga att pigga upp i olika sammanhang.


Jag brukar köpa avokador i lite olika mognadsstadier. Den här sorten som är vanligast i våra affärer är helt mogen när den är så här lite brunsvart. Det finns avokador som är släta i skalet och de är fortfarande gröna när de är mogna. 


Jag hade tänkt tipsa om att de avlånga avokadorna är de som har minst kärna, och följaktligen mer fruktkött för pengarna. Men när jag delade min lite mer runda avokado så hade den också en ganska liten kärna. Där rök den fina teorin! Men, jag tror fortfarande att det stämmer överlag. ;-) 

Här ser ni också min nya, fina, VASSA kniv! Dumt nog skar jag en lök med den helt nya kniven, och skar mig TRE gånger. Hade lite bråttom och jag tror inte att just lök var det man skulle använda den till. Utan istället lite mer finlir. 


Det blev i alla fall en lunch även med plåstrade fingrar!

2 lökar, en bit savoykål hackades och frästes i smör. Sedan hällde jag på en burk finkrossade tomater och saltade och pepprade. Jag stekte fläskfilé i bitar i en annan panna, i smör. Och saltade och pepprade även där. Sedan blandade jag ihop det och njöt tillsammans med en halv avokado.


I morse åt jag en avokado till! Skivad på två mackor Blending Bliss-valnötsbröd. Gott bröd men för mig som är snabb i köket går det lika bra att blanda ihop de där ingredienserna själv. Dessutom blir det billigare. Men för den som vill göra det enklare för sig så är det smidigt.

Nu ska jag börja med dagens göromål. Handla, städa och värma upp nedervåningen innan gästerna kommer i kväll. Lite mat ska lagas också!

Hoppas ni får en fin lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar