torsdag 31 januari 2013

Biffar med grönt mos!

I dag blåser det i Skåne! Och det är knappt någon snö kvar efter ett par dagar med plusgrader. I dag skiner även solen och det kändes lite vår i luften ... sa optimismen!

När det var lunchdags hade jag blandfärs på gång och sedan botaniserade jag i kylen efter det som skulle serveras till. Hade en stor broccoli, 500 g tror jag, så den kokade jag och gjorde mos av.


Här kommer receptet:

4 portioner

500-600 g blandfärs
3 msk olivolja
1 tsk lökpulver
1 tsk örtkrydda
salt och peppar
smör eller kokosfett att steka i
700 g broccoli eller mer (vi två åt nästan upp allt mos som jag gjorde på 500 g men det behöver man naturligtvis inte göra!)
ca 100 g philadelphiaost
20 g smör
rivet skal av 1 ekologisk citron och citronsaft efter smak
avokado

Blanda färs, olivolja, lökpulver, örtkrydda och salt och peppar. Forma till biffar och stek i smör eller kokosfett. 4-5 minuter på varje sida på medelvärme.

Ta bort stammen på broccolin. Skär bort de nedersta millimetrarna och skala sedan stammen. Antingen med en skalkniv eller med potatisskalare. Skär stammen i skivor och koka den ett par minuter innan du lägger i buketterna. Vattnet behöver inte med nödvändighet täcka all broccoli. Har du locket på så blir grönsakerna ångkokade vilket bevarar smakerna. Koka ca 5 minuter eller till broccolin är mjuk.

Häll av vattnet och mixa sedan broccolin med philadelphiaost och smör. Riv i citronskalet och smaka av med salt, peppar och citronsaft.



4 kommentarer:

  1. Spännande med citron i moset! Det vill jag testa :)
    Ja minsann om det inte blir lite vårkänsla idag när solen tittar fram och snön är puts väck!

    SvaraRadera
  2. Det är mycket gott med riven citron i moset! Har ibland dille på att riva i det i både det ena och det andra. Varför inte i biffar? Såser! Ostkrämer! Gott!

    SvaraRadera
  3. Broccolimos har jag aldrig gjort, ska testas vid tillfälle... låter spännande med citron i. :-)

    SvaraRadera
  4. Broccolimos har jag aldrig testat, bara blomkålsmos. Måste testas!

    http://bakasockerfritt.blogg.se

    SvaraRadera