tisdag 15 januari 2013

Smörstekta grönsaker


Jag saknar min älskade grönkål som nu verkar vara ett minne blott i grönsaksdisken. Bara för att julen är över kan ju inte all färsk grönkål egentligen vara slut, eller hur? Är det kanske nu den fryses in och läggs i frysdisken? Nja, det innebär att den också måste skördas nu, något som i och för sig inte är omöjligt. Träffade en kolega i helgen och hon skördade fortfarande grönkål i Motalatrakten. Ska försöka övertala mannen att vi ska odla grönkål på kolonin nästa säsong. Då behövs skyddstält, helt skadedjursfri jord och en pallkrage. 

I går smörstekte jag pak choï som är en blandning mellan kål och sallad. Mycket gott! På bilden är det förutom grönkålen små tärningar av zucchini. Många grönsakssorter är goda att fräsa i ganska rikligt med smör. Lite salt på när det har fräst en stund och kanske en liten skvätt citronsaft. Fräs inte grönsakerna för länge, det är gott med lite spänst. 

Snart ska jag pulsa ner till affären och handla till dagens fotografering. Det har snöat i natt. Jag längtar efter våren, men det får visst vänta ett tag. 

2 kommentarer:

  1. En av granngårdarna har en hel del grönkål kvar i sitt grönsaksland ser jag när jag kör förbi. De står där så pampigt. Jag vill också ha nästa säsong i mitt land...skyddstält säger du? /Lena B

    SvaraRadera
  2. Ah, kan jag komma ner så "pallar" vi granngårdens grönsaksland någon kväll? ;-)

    Tält, ja, det jag fick tips om var det här:
    http://www.sneckenstrom.se/drivbankar-vaxthus/

    Må så gott!

    SvaraRadera