torsdag 3 januari 2013

Frysrensning!

Så här efter helgerna kan det behövas en vända i frys och skafferi istället för affären. I dag lagade jag en zucchinisoppa till lunch. Ni som läste min blogg i slutet av sommaren vet att vi bar hem massor av kilon zucchini från vår koloni. Jag rev den då och la den i påsar.

Jag tinade påsarna lite i mikron. Jag hackade och fräste 1 lök och hällde på vatten. Sedan fick zucchinin tina färdig i det kokande vattnet. En buljongtärning och sedan det vita och tjocka i kokosmjölksburken. Man kan naturligtvis också ta crème fraiche eller grädde. Smaka av med salt, peppar och citronsaft.

Till detta stekta färdiga köttbullar. Inte världens nyttigaste men snabbt och enkelt.


4 portioner

2 medelstora zucchinis
1 gul lök 
smör att steka i 
1 burk kokosmjölk, det fasta vita
1 buljongtärning utan tillsatser, jag tog Kung Markattas kycklingbuljong
salt och peppar
saften av 1/2 citron ca

Beskrivning se ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar