måndag 8 oktober 2012

Blomkålssoppa med lite gott kött

Till lunch blev det en blomkålssoppa. Eller kräm kanske är ett bättre ord. Jag är förtjust i lite tjockare soppor, tycker inte om när det är för rinnigt och löst. Och det är ju lätt att välja själv, bara ta mer vätska tills man får den konsistens man vill ha.


Blomkålssoppa

4 portioner

  • 1 stort blomkålshuvud eller två mindre
  • lite vatten
  • 1 gul lök
  • 1 burk kokoskräm (eller 2 dl crème fraiche)
  • salt och peppar
  • lite fisksås (asiatisk, bra sälta, ta annars bara salt eller valfri bra buljong)
  • 1 tsk röd currypasta
  • 2 tsk vitvinsvinäger
  • lite hackad mynta
  • 300–400 g skivad nötkött, jag hade köpt något som hette minutbiff
  • smör eller kokosfett att steka i


Dela blomkålshuvudet i mindre bitar och koka i en kastrull med inte alltför mycket vatten på botten. Koka med lock på så blir den mesta av blomkålen ångad och bevarar på så sätt sin smak bättre.
Häll sedan av det mesta av kokvattnet men spara det till senare. Tillsätt kokoskrämen och mixa slätt. Smaka av med salt, peppar, fisksås (eller buljong), currypasta och vitvinsvinäger.

Hacka myntan och blanda i. Skiva köttet i strimlor och stek snabbt i fettet.

2 kommentarer:

  1. Tack för alla goda recept du delar med dig av. Kycklingen i förra receptet ser ju bara sååå god ut. Blomkålssoppan är säkert jätte god men blomkål i denna form är inte så tilltalande för ögat bara för gommen. Min familj hatar att jag kokar kål av olika slag i tid och otid, de tycker att lukten dödar....

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt! Jag undviker att koka kål om jag vet att någon ska komma förbi! Luktar helt enkelt inte gott. Men det smakar gott och är nyttigt så de närmaste får i alla fall stå ut. Hans hade med sig blomkålssoppa till jobbet i går ... det kanske inte var så populärt! :-)

    SvaraRadera