lördag 29 september 2012

En tur till kolonin och därefter lunch!

I dag är det skördelördag på byn så det får bli en tur. När jag vaknade var det uppehåll men nu ser jag att det har börjat regna, det var tråkigt. Här om dagen var jag nere på kolonin och skördade så det ska jag ta hand om. Zucchinin har nu levererat sin sista storhet, men vi har fortfarande mycket rivet som jag lagt i påsar i frysen. Ska bli intressant att se om det blir goda soppor sedan.


Rödbetor är inte strikt LCHF men för mig är det toppenmat. Morötter likaså. 


De sista hösthallonen slank ner utan problem.


Sedan kan vi svänga ihop en lunch på kycklingbitar, lök och riven zucchini. Lite kokt broccoli och basilikasmör. Extra sambal oelek på grytan för lite mer hetta!


Basilikasmör

½ kruka fäsk basilika
2 msk olivolja
100 g rumsvarmt smör
salt och peppar

Mixa basilka, olivolja och det rumsvarma smöret med stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Lägg det mixade på en bit plastfilm. 

Rulla ihop och forma till en korv genom att tvinna ändarna hårt. Lägg i frysen en stund.

Hoppas ni får en skön helg!
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar