lördag 29 september 2012

En massa gott!


En lite rörig tallrik från en av dagarna vi fotograferade. Två ägghalvor med finhackade räkor blandade med äggulan + lite majonnäs och hackad persilja. Ett endiveblad (längst fram till höger) med avokado och rökt lax + citron och lite rödlök (röran till vänster är också sådan fyllning). Längst bak till höger ligger ett fröknäcke med laxmousse. Väldigt enkelt att göra. Man mosar varmrökt lax med majonnäs till lagom konsistens. Jag smaksatte dessutom med riven färsk ingefära, citron och salladslök. Salt och peppar i alla röror förstås. Rödkålssallad med sugar snaps och tranbär, citronolivolja och vinäger. Plus lite knaperstekt bacon som jag egentligen hade på en soppa!

Detta är för mig en perfekt jultallrik, med varianter på temat. Jag tycker bäst om lax och sill och en massa grönt. Behöver inte skinka men skulle gärna äta andra godsaker som inte är så traditionellt svenska. Skinka kan jag ta en annan dag med lite god senap på.

Ja, det är lite tidigt att tänka på julen men så är det för oss som jobbar med tidningar. Vad gillar du på julbordet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar