söndag 11 mars 2012

Smidigt mandelbröd på begäran

Bjöd på detta bröd förra helgen på mässan och lovade lägga ut receptet på bloggen. Efter en hektisk vecka fick jag nu äntligen tummen ur. Håll till godo! Pofiber och Fiberhusk hittar du i hyllan med glutenfria produkter.



Mandelbröd
1 1/2 dl mald mandel

1/2 dl pofiber

2 msk linfrön

2 dl riven lagrad ost

4 ägg

2 tsk fiberhusk

knappt 1/2 tsk salt

1 tsk bakpulver


Sätt ugnen på 200°. Mal mandeln i mandelkvarn eller med rivskiva i matberedaren. Eller använd färdigt mandelmjöl. Vispa äggen pösiga och blanda under tiden de torra ingredienserna. Blanda sedan ner osten och äggen och låt stå en stund. Häll i liten smord form eller på en bakplåt. Grädda i ca 20 minuter.

5 kommentarer:

  1. Låter mumsigt! Jag älskar att baka så jag spar receptet. :-)

    SvaraRadera
  2. Ska provas, tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag bakat och det blev jättegott, blogg och länkat till dig här, hoppas det är ok - http://monicasockerfritt.blogspot.com/2012/03/riktigt-gott-lchf-brod-med-notmjol.html

    SvaraRadera
  4. P.S Lycka till med din cateringverksamhet. Mitt första jobb var i smörgåsaffär där jag fick lära mig göra snittar, landgångar, smörgåstårtor m.m och det var jättekul! Hoppas det blir poppis med smörgåstårtor igen nu när man kan baka så fina LCHF-bröd:)

    SvaraRadera
  5. Tack Monica!
    Vad roligt att det blev gott. :-)
    Och jag ska faktiskt göra en smörgåstårta för fotografering till ett jobb på fredag. Ska bli spännande att se hur det blir.
    Kram!

    SvaraRadera