onsdag 21 mars 2012

Smarrig lunch på Nygatan


Rester från måndagens köttfärsmiddag blev en snabbt hopkommen lunch på tisdagen. Ja, grönsakerna som jag delade och skjutsade in i ugnen med rikligt med olivolja fick jag göra en stund innan. Men sedan skötte de sig själva. Ska du ha matlåda så är det lätt att fixa kvällen innan. Grönsakerna stod ca 30 minuter på 200°. Sedan ner i en skål tillsammans med salt och lite vit balsamvinäger. Jag brukar dessutom lägga grönsakerna på ett bakplåtspapper så blir det inte så mycket disk. 

Vitkål på det tunnaste i matberedaren och sedan blanda med crème fraiche och majonnäs. Eller bara majonnäs om du kör mjölkfritt. Salt, peppar och kanske lite vinäger eller citron. 

Har faktiskt lite köttfärs kvar även i dag. Får se vad jag hittar på! Vitkålen kostar 1 krona kilot så nu gäller det att äta vitkål! 

1 kommentar:

  1. Det där såg himmla gott ut! Det skall jag pröva. Vitkål står på inköpslistan. Jag önskar dig en skön onsdag! Zinnia

    SvaraRadera