måndag 18 juni 2012

Välbehövlig lunch



Oj, har rensat ogräs på kolonin i knappt tre timmar och känner mig helt darrig. Solen sken så det var också ganska varmt. Morötterna och rödbetorna skulle gallras och jag hann nästan med alla. Men det är mycket ogräs kvar, det vill jag lova.

Så det var gott att få lite lunch när jag kom hem. En god paj som jag gjorde i fredags, god skinka och en klick hummus. Ja, jag äter hummus och annat som är gjort av bönor och linser ibland fast jag vet att det inte är renlärigt inom LCHF. För att jag tycker att det är gott. Salladen är sommarens första skörd. Mangoldblad, plocksallad och utgallrade rödbetsblad. Supergott!

Paj


pajdeg
:
3 dl mandelmjöl

1/2 dl skalade sesamfrön

40 g smör

1 msk fiberhusk

1 tsk salt

1 ägg
fyllning:
4 ägg
2 dl vispgrädde eller crème fraiche
salt och peppar
200 g riven västerbottenost
1 broccolistånd
1 sparrisstånd
1/2 rödlök

Sätt ugnen på 175°. Mixa mandelmjöl och sesamfrön i matberedare med kniven monterad.
Lägg i smör, fiberhusk, salt och ägg och kör till en deg. Lägg degen att vila i kylskåp ca 30 min – 1 timme. Tryck ut i en pajform med löstagbar kant. Förgrädda skalet i 8-10 minuter.

Höj värmen till 225°. Koka broccoli och sparris delat i mindre bitar i ett par minuter. Fiska upp sparrisknopparna och häll av vattnet. Mixa broccolin och sparrisen. 

Vispa ihop ägg och grädde och smaksätt med salt, svartpeppar och lite muskotnöt. Blanda ner den rivna osten, de mixade grönsakerna och häll allt i pajskalet. Dekorera med sparrisknopparna och båtar av rödlök. Låt stå i ugnen 20-25 minuter.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar