söndag 8 april 2012

Bilaga till Expressen ute snart!



I morgon måndag när det är annandag påsk ska ni passa på att köpa Expressens LCHF-bilaga. Där har ni mig på framsidan och jag kommer i 8 nummer per år ge er en massa goda recept på LCHF-mat. Så jag är matexperten, Anna Hallén är kostrådgivaren och Andreas Eenfeldt läkare/hälsoexpert.

Här kommer ett av recepten och natuligtvis är det min man Hans Desser som har tagit bilderna till mina recept.

Hoppas att ni kommer att få stor glädje av denna tidning.




Zucchiniplättar med räkor

Goda plättar med räkor och crème fraiche. Goda även utan räkor eller med tunna skivor parmaskinka.

4 portioner

2 ägg
1 dl vispgrädde
2 tsk fiberhusk
500 g zucchini

1 vitlöksklyfta

75 g vällagrad ost
salt och peppar
smör till stekning
1–2 dl crème fraiche
500 g räkor med skal

Vispa äggen och blanda ner grädde och fiberhusk. Riv zucchinin grovt och lägg i ett durkslag. Salta lätt och låt stå ca 10 minuter. Krama sedan ur vätskan och lägg zucchinin i äggsmeten. Pressa i vitlöken, tillsätt riven ost, blanda runt och smaka av med salt och peppar. Stek i rikligt med smör så att de blir gyllenbruna och knapriga. Skala räkorna. Servera med crème fraiche och räkor.

3 kommentarer:

  1. Kul! Den ska vi köpa, ok att länka och tipsa och låna bild?

    SvaraRadera
  2. Absolut Monica, låna på!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Den tidningen måste jag se till att inhandla. Köpte förra numret och tyckte det var bra.

    SvaraRadera