torsdag 7 februari 2013

Foto och lunch

I dag har jag haft en rolig frisyr. Den är lite 40-tal och ett tag i frisyrstolen kände jag mig som någon tjej i filmen Grinchen. ;-)


Vi har fotograferat till lite olika saker, nya boken och allmänt porträttbilder som är bra att ha.


Sedan kammade jag ner håret och såg lite mer normal ut!


Och lite lunch på det!


Sparrisfrittata med fetaost

4 portioner

12 ägg
salt och peppar
1 gul lök
1-2 buketter med färska grön sparris
smör eller kokosfett att steka i
300 g fetaost
200 g cocktailtomater
lite färska örter

  1. Knäck äggen och blanda med salt och peppar.
  2. Skär löken i båtar. Skär av det nedersta på sparrisen och skala stammen om den känns grov. Klyv sedan sparrisarna på längden.
  3. Stek lök och sparris i smör eller kokosfett på medelvärme ett par minuter. Det enklaste är att dela upp det du ska steka i 4 omgångar, om du har en stekpanna som är lagom stor. Eller i en lite större och steka i två omgångar.
  4. Häll äggstanningen på den stekta löken och sparrisen och låt frittatan bli i princip färdig.
  5. Peta lite med en träslev ner i botten på stekpannan för att all äggstanning ska stanna.
  6. Lägg en tallrik på stekpannan och vänd allt hastigt så att frittatan hamnar på tallriken. Låt sedan frittatan glida tillbaka i stekpannan och stå någon minut till.
  7. Skär fetaosten i kuber och servera tillsammans med frittatan, lite tomater skurna i klyftor och lite färska örter.   

4 kommentarer:

  1. lCHF är perfekt för mig . Har provat en gång för något år sedan och gick stadigt ner i vikt.. Men fick sluta ändå. För jag luktade så illa ur munnen . Fick klagomål från min man:(
    Skulle så gärna vilja börja igen men måste få nåt tips om hur jag kan lukta bättre. Pepparmyntsolja, tuggummi mm hjälpte INTE.. Måste jag äta mer kolhydrater och isådanafall , går man verkligen ner i vikt då?

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!

    När man är i ketos kan man lukta illa ur munnen. Det kan gå över för en del men inte för alla. Då får man stå ut (eller omgivningen får stå ut!) eller så får man lägga till lite kolhydrater och se när besvären går över. Det kan vara lite nötter, någon mjölkprodukt eller lite mer grönsaker.

    Då kanske viktminskningen blir lite långsammare. Se det som en livsstil du ska anpassa dig till och hitta en nivå som du trivs med. Det är väldigt individuellt om man går ner eller inte på mer liberal LCHF. Allt beroende på om man har mycket eller lite övervikt och hur kroppen mår i övrigt. Prova dig fram och se hur just du fungerar.

    Liberal LCHF är i vilket fall som helst toppen för hälsan och välbefinnandet på lång sikt, så aldrig mer bröd, pasta och socker. :-)

    SvaraRadera