onsdag 2 januari 2013

God morgon 2013

Gott nytt år kära läsare!

I går var jag trött i mössan efter ett trevligt nyårsfirande. Vi var tre familjer som träffades och åt en god buffé. Det blev inga klackar på dansgolvet men väl en massa prat runt bordet. Glatt, varmt, allvarligt om det som varit, det som är och det som komma skall.

Jag känner mig tacksam över alla mina fina vänner och det är samvaron med dem och min familj som är viktigast för mig.

Nu är det en vanlig onsdag och dags att ta tag i en del praktiska göromål. Vi har målat golvet i sovrummet (vitt) så nu ska saker och ting placeras tillbaka. Ett bra tillfälle att rensa ut!

Dagen började jag med två fröknäcke med avokado på. Lite salt och peppar och så en kopp kaffe.


Knäcket är Birgitta Höglunds men jag hittade ett modifierat recept hos Erika på LCHF till vardags och fest. Ja, det är samma recept men lite annat gräddande. Det tycker jag funkade perfekt. Tack Erika!


FRÖKNÄCKE (LCHF)
1 plåt

1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
0,5 dl hela linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
0,5 tsk havssalt
0,5 dl (50 g) kokosfett utan smak (eller osaltat smör)
2,5 dl kokoande vatten
Lite flingsalt att strö över

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält kokosfettet i en kastrull och häll på vattnet och låt det koka upp. Häll vätskan över torrvarorna och blanda ordentligt. Låt smeten svälla i ca 10 minuter.

Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och sprid ut till en kaka på ca 30x33 cm (Erika la en plastfolie och kavlade, jag brukar ta min metallstekspade och sprida ut, det tycker jag funkar perfekt). Toppa med lite flingsalt. Grädda i 20 minuter i 150 grader, ta sedan ut och skär i bitar. Ställ in igen ytterligare 10-20 minuter tills knäcket börjar få lite färg.

Sänk temperaturen på ugnen till 50-75 grader och låt knäcket stå tills det torkat helt. Låt ugnsluckan vara lite öppen, enklast genom att sätta en trägaffel för luckan.

Förvara i lufttät burk.

Nu dags för resten av dagen! 

4 kommentarer:

  1. Hej Klara! Vill bara säga att du är en stor inspiration för mig nu när jag börjat med LCHF. Förändrar både kost o motion. Beställt dina 2 senaste böcker. Mvh Cia

    SvaraRadera
  2. Hej Cia!
    Det var roligt att höra.
    Hoppas att du kommer att bli nöjd och ännu mer inspirerad av böckerna.

    Kram, Klara

    SvaraRadera
  3. Originalgräddningen funkade inte alls i vår ugn så jag var tvungen att testa något annat. Det var länge sedan jag gjorde fröknäcket nu... har en förmånga att äta alldeles för mycket av det eftersom det är så gott!

    Har din nya bok kommit ut nu? Ska hålla ögonen öppna efter den.

    SvaraRadera
  4. Ja, dina tider var mycket bättre. Och smart att ta ut och skära dem i halvtid.
    Jag kan hantera dem tycker jag och det är skönt när man hittar sådant. Perfekt för mig på morgonen när jag inte har så mycket aptit men ändå vill ha något till mitt kaffe.

    Boken ska finnas i butik nu, och på nätet finns den förstås!

    Kram, Klara

    SvaraRadera