onsdag 15 augusti 2012

Zucchinin frodas ...

... och bönorna spirar på kolonin. Massor av kilon bärs hem och jag funderar på vad jag ska göra med allt. Vi gillar zucchinisoppa så jag har rivit en mängd och frusit in det i påsar. Bara att ta fram och fräsa tillsammans med lök och sedan tillsätta någon slags grädde, mixa och smaksätta.

Vaxbönor och haricot verts är ju goda att bara förvälla och sedan äta med salt och smör. Bondbönorna är lite krångligare nu när de har vuxit sig lite stora. Då ska man förvälla och sedan pilla ut det innersta gröna först genom skidan och sedan ytterligare ett skal. Lite pilligt. Bondbönor är lite beska tycker jag, är det någon som har tips om hur man ska få de extra goda?

Ja, bönor är inte helt korrekt när det kommer till LCHF men lite hemodlat så här på sommaren tycker jag är helt ok. Äpplena lämnar jag dock till resten av familjen. Frös in förra året till eventuella äppelbak, men det finns fortfarande kvar i frysen ...




Ett litet recept på zucchini

Lammfärsfylld zucchini

4 portioner
2 zucchinis
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
smör att steka i
500 g lammfärs eller annan färs
2 msk tomatpuré
salt och peppar
2 dl riven ost
  • Sätt ugnen på 200°. 
  • Dela zucchinin på mitten. Gröp ur dem och placera dem i en ugnsfast form.
  • Finhacka löken och vitlöken. Fräs i smör och tillsätt sedan färsen. Tillsätt tomatpuré och smaka av med salt och peppar. 
  • Fyll zucchinin med röran. Toppa med osten och tillaga dem i ugnen i ca 30 minuter. 
  • Servera med sallad.





6 kommentarer:

  1. Vilka fina recept! jag kommer absolut att hälsa på igen :)
    Mvh//KullaGulla

    SvaraRadera
  2. Härligt!
    Välkommen hit KullaGulla!

    SvaraRadera
  3. Zuccinisoppa måste jag testa. :-)
    Vi har också egenodlad squash/zucchini, det är härligt och gott.

    SvaraRadera
  4. Du måste testa dessa plättar. Så gott med mandelmjölet i! / Lisa

    http://lisasgodbitar.wordpress.com/2012/08/13/squashplattar/

    SvaraRadera
  5. Åh wow, det här låter riktigt gott och somrigt! Kan man blanda med inkråmet som man gröpt ur? Vill inte att det går till spillo... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det låter väl som en alldeles förträfflig idè. Det blir lite högre och toppigare förstås. Eller så tar du och gör en soppa av det!?

      Radera