onsdag 25 januari 2012

Huskplättar!

Provade LCHF-plättarna som florerar på nätet. Emellanåt blir jag lite trött på att allt ska likna det gamla som är gjort på mjöl. Vi slår knut på oss själva för att hitta något som smakar och ser ut likadant som det vi åt innan. Ibland kan det t.o.m. bli bättre än innan men för det mesta så blir det bara en dålig kopia.
    Jag tar hellre ursprungsingrediensen och njuter av den på ett sätt där den kommer mer till sin rätt. Men, men, ibland kanske det kan vara gott med ett par plättar och emellanåt är det smidigt att ha lite fröbröd eller LCHF-bröd hemma för att snabbt slänga ihop en macka. Men för mig är det främst middag och riktig mat som står på agendan. Där finns det mättnad och alla nyttigheter som följer med på köpet.
    Hur smakade detta då? Gott och inte så stabbiga som vanliga pannkakor. Det är klart att jag mår mycket bättre av sådana här pannkakor, vanliga skulle jag inte få för mig att äta längre. Men jag skulle nog ändå föredra kokt eller stekt ägg.

Så här skriver Ingela som driver LCHF-butiken.

Det här behöver du till 2 portioner (ca 20 plättar):

50 g ekologiskt rumstempererat kokosfett (Klaras tillägg: i mitt kalla kök är kokosfettet stenhårt. Jag värmde det i en kastrull så att det blev rinnigt men inte varmt. Smält smör fungerar också)
4 ägg, gärna ekologiska
1dl vispgrädde eller kokosmjölk
2 tsk Fiberhusk (mät noga med riktigt mått, minsta lilla för mycket blir FÖR mycket)

Häll alla ingredienser i en bunke, mixa med mixerstav i ca en minut eller tills smeten är helt jämn och fin (det är viktigt att kokosfettet är rumstempererat). Grädda plättarna på plättjärn på medelhög värme. På första laggen kanske du behöver lite extra kokosfett i pannan, det är olika på olika järn, själv använder jag ett teflon plättjärn och det fungerar jättebra.


1 kommentar:

  1. Jag gjorde dom här till barnen i förra veckan, men mixade även ner ett litet paket ekologisk keso. Klart godkänt! Jag gillade inte pannkakor/plättar förut heller, men dom här var i alla fall bättre än originalet :).

    SvaraRadera