fredag 27 januari 2012

Frågor och svar


Fick ett mejl med frågor från en student i Uppsala. Här har ni dem och mina svar.

Varför har du valt att skriva GI/LCHF?
Jag började med GI 2003 för att jag ville gå ner i vikt. Då var jag 37 år och jag hade provat det mesta från och till sedan tonåren. Har aldrig haft någon stor övervikt, som mest kanske 10-15 kilo, men ändå alltid upplevt att det varit ett ständigt problem. Även om jag levt "nyttigt" och motionerat mycket från och till så har varenda kilo ner varit en stor kamp. Med GI upplevde jag för första gången att jag kunde äta mig mätt och samtidigt gå ner i vikt. Jag förstod att det var de snabba kolhydraterna som alltid varit min svaga punkt. Att jag alltid gått upp av dem även om jag inte har ätit så mycket. Detta beror ju på insulinpåslaget som blir när man äter snabba kolhydrater i form av bröd, kakor, godis och annat som innehåller mycket vitt mjöl och socker. Det är då fettinlagringen sker, även om mängden man äter är helt normal. Vissa är mer känsliga än andra när det gäller detta men de flesta mår bra av att välja kolhydrater som påverkar blodsockret lite. Numera äter jag hellre LCHF, vilket innebär mindre mängd kolhydrater och en lite större mängd naturligt fett. Fettet gör dig mätt längre och den mindre mängden kolhydrater påverkar blodsockret minimalt. 

Vilka passar lchf för?
LCHF passar allra bäst för de som har diabetes typ 2, de som är sockerberoende och de som behöver gå ner i vikt. Det passar även människor som har problemmage, migrän, sömnproblem och känner sig allmänt ur balans. 

Använder du lchf själv?
Ja, jag äter min (och många andras) variant av LCHF som är bra protein i lagom mängd, mycket grönsaker som växer ovan mark, lite rotfrukter eftersom jag tål det och inte är i jättestort behov av att gå ner mer i vikt. Jag äter smör, oliv- eller rapsolja, majonnäs, avokado, nötter, frön, ost från får och getter men inte så mycket vanliga mjölkprodukter. Ibland äter jag bär och mörk choklad. Jag äter mest mat som jag gjort själv, men naturligtvis blir det skinka, korv och andra produkter också när tiden är knapp. Jag utesluter allt som innehåller gluten för då blir min hy bättre och min tarm fungerar bättre. Jag har alltså ingen glutenallergi men upplever en bättre hälsa utan gluten. 

Vad är din åsikt om lchf?
Om man som jag äter mest naturlig mat som jag beskriver ovan och dessutom väljer de grönsaker man mår bra av så tror jag att det passar de flesta. Många har missförstått vad det är vi äter och tror att vi sitter och hyvlar smör med osthyvel och dricker grädde. Men jag skulle inte kunna leva på bara biff och bearnaissås heller så det får stå för de som gör det. 

Vad tycker du om livsmedelsverkets kostråd?
Jag tycker livsmedelsverkets råd att vi t.ex. ska äta margarin är hemskt! Det är det värsta tycker jag. All form av margarin är fruktansvärt. Dels skapar för mycket omega 6-fettsyror obalans i kroppen och ger upphov till inflammationer, men sedan är tillverkningsmetoden oerhört ohälsosam. Sedan borde man avråda från ett så stort kolhydratintag, det är inte många av oss vanliga stillasittande soffpotatisar som lyckas motionera bort allt det. Utan istället är det detta som orsakar övervikt och ohälsa. Med mindre kolhydrater blir vi lättare mätta, slipper det skadliga insulinpåslaget och får i oss det vi behöver från grönsaker, olika proteinkällor och bra fetter både från smör och från olivolja, rapsolja och kokosolja. Min förhoppning är att deras rekommendationer kommer att ändras!

1 kommentar:

  1. Jag åt lchf i sex månader och tappade 30 kg, sen var det stopp och jag kom inte igång igen, gick sen upp 20 och betar nu av mina kilon med en kombo av lchf och GI och sockerfritt..

    SvaraRadera