torsdag 11 oktober 2012

Oförglömligt restaurangbesök

I går tog Hans och jag tåget över till Köpenhamn. Ganska ofta känner jag att Svedala där vi bor är lite för litet och lite för mycket på landet. Funderar från och till på att flytta till Lund eller Malmö. Samtidigt är det skönt med det lugna tempot och smidigheten när man ska göra ärenden. Och i går när jag konstaterade att det tog 50 minuter från vår dörr till huvudbangården i Köpenhamn så kändes det helt okej att bo där vi bor.

Men nu till gårdagens verkliga händelse. Det efterlängtade besöket på restaurang Noma. Vi sammanstrålade med 4 vänner och steg in i de mysiga lokalerna. Kvällen bjöd på många intryck som fortfarande snurrar i huvudet. Mycket smaker och halvtokiga idéer, superba råvaror och viner som satt som en smäck i kombination. Myror och gräshoppor är inget för den kräsmagade men det var gott! Det enda jag inte klarade av var den levande räkan som skulle doppas i smörsås och sedan in i munnen. När den spratt till i min nypa släppte jag den instinktivt och den for iväg över bordet!

Personalen var charmig och påpasslig. När vi kom stod en massa servitörer (bara en kvinnlig servitris) i en helt osymetrisk formation och hejade glatt välkomna. Det var alltså inte alls stift och stelt som det kan vara på fina ställen. Det var skämtsamt och glatt eftersom de antagligen kände att vi var sådana. Är det ett mer seriöst gäng de har att göra med så rättar de antagligen tonen efter det.

Jag hade inget bra att fotografera med och ljuset var väldigt dämpat. Men titta gärna in på Emmas blogg, där hon har riktigt bra foton. Hon åt inte precis likadant som vi eftersom en del är säsongsbetonat, men mycket var samma.


Min bästa bild: Sej i kål med en grön sås som jag glömt vad den innehöll! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar