måndag 4 februari 2013

En trevlig helg

Hoppas att ni har haft en trevlig helg. Min har varit lugn men ändå fylld med både nytta och nöje. I lördags var Tora hos en kompis där hon också skulle sova över. Därför passade Hans och jag på att åka utomlands några timmar! Ja, det är ju bara över till Köpenhamn, men det känns lite extra trots att jag borde vara van vid det här laget. Vi bor i ett ganska litet samhälle (Svedala) utanför Malmö. Här spenderar jag det mesta av min tid även om jag emellanåt tar en tur till Lund eller Malmö. Vi har bra kommunikationer och en timme efter att jag låser min ytterdörr kan jag stå i vimlet på Huvudbangården i Köpenhamn. Lugnet här i "byn" har sina fördelar men ibland är det gudomligt skönt att komma till "Kongens By". Och att veta att det finns så nära är också en mysfaktor.

Den här gången skulle vi lite söderut till ett kulturhus som heter Portalen och ligger i förorten Hundige. Inget ställe vi varit på innan men nu skulle vår kompis Almaz sjunga där med en jazztrio. Det började klockan 13 och samtidigt kunde man njuta av en smörrebrödsbuffé. Allt man kan tänka sig ha på sitt smörrebröd och så brödet för sig. Enkelt för mig att bara ta det som passade mig. Konserten höll på i 3 timmar med lite paus så vi fick verkligen valuta för de 20 danska kronor det kostade att gå in!

Efteråt tog vi tåget till Nørreport och promenerade sedan i kvällningen tillbaka till Huvudbangården. En tur in på Illums matavdelning för att handla ost, kött, grönsaker, vitlökssmör, vin och öl (ölen är det enda jag tar min hand ifrån!). Sedan hem för en god middag och en knasig film på hemmabion.

Söndagen ägnade jag åt städning. Jag tycker det är helt okej att städa så jag hade en trevlig dag trots allt. Framåt eftermiddagen fick vi hem dottern och kunde äta middag ihop på kvällen.

Söndagens lunch:

Omelett med zucchini och lök. Till det bacon, avokado och persilja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar